/* Template name: English */ Nelly Richard | Pabellón de Chile
Nelly Richard

Born in France, Nelly Richard studied Modern Literature at the Sorbonne (Paris III), and has lived in Chile since 1970. Her book Margins and Institutions: Art in Chile since 1970 (1986), which gave shape to the Escena de Avanzada(a 1980’s collective avant-garde art movement protesting social and political matters) in Chile, is considered a key reference in the field of Latin American art and critical theory. She was the curator of the unofficial selection of the Paris Biennale (1982) and since then has undertaken a number of curatorial initiatives, both in and out of Chile, revolving around aesthetics, politics, memory and gender. In 1987 she was the recipient of a Guggenheim Fellowship. She was the founder and editor of Revista de Crítica Cultural from 1990 to 2008, and was the director of the Master’s Program in Cultural Studies at Universidad ARCIS, in Chile, from 2004 to 2010.

Her most notable publications include: Diálogos latinoamericanos en las fronteras del arte: Leonor Arfuch, Ticio Escobar, Néstor García Canclini y Andrea Giunta ( 2014); Crítica y política (2011); Crítica de la memoria: 1990 -2000 (2010); Feminismo, género y diferencia(s), (2008); Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico (2007); Residuos y Metáforas, ensayos de crítica cultural sobre el Chile de la Transición (1998); La Insubordinación de los Signos, cambio político, transformaciones culturales y poéticas de la crisis (1994); and Masculino/Femenino, prácticas de la diferencia y cultura democrática (1993). She lives and Works in Chile.

PUBLISHED BOOKS
Diálogos latinoamericanos en las fronteras del arte
Leonor Arfuch, Ticio Escobar, Néstor García Canclini y Andrea Giunta (en imprenta). Santiago, Editorial UniversidadDiego Portales, 2014.
Crítica y política
Santiago, Palinodia, 2011
Crítica de la memoria
1990-2000 (Santiago, Editorial Universidad Diego Portales, 2010)
Campos cruzados. Crítica cultural, latinoamericanismo, saberes al borde
Editorial Casa de las Américas, La Habana, 2009
Feminismo, género y diferencia(s)
Santiago, Palinodia, 2008
Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico
Buenos Aires, Siglo Veintiuno Editores, 2007
Santiago imaginado (en co-autoría con Carlos Ossa)
Buenos Aires, Editorial Taurus, 2004
Residuos y Metáforas, ensayos de crítica cultural sobre el Chile de la Transición
Santiago, Editorial Cuarto Propio, 1998
La Insubordinación de los Signos, cambio político, transformaciones culturales y poéticas de la crisis
Santiago, Editorial Cuarto Propio, 1994
Masculino/Femenino, prácticas de la diferencia y cultura democrática
Santiago, ­ Francisco Zegers Editor, 1993
La Estratificación de los Márgenes
Santiago, Francisco Zegers Editor, 1989
Margins and Institutions, art in Chile from 1973
Melbourne, Art and Text, 1986 / Santiago, Metales Pesados, 2008, Metales Pesados, 2013 (tercera edición).

TRANSLATED BOOKS
Intervencoes criticas (Arte, cultura, género e política)
Belo Horizonte, Editora Universidad Federal de Minas Gerais, 2002
Cultural Residues. Chile in Transition
Minneapolis / London, Minnesota Press, 2004
The Insubordination of Signs: Political Change, Cultural Transformation and Poetics of Crisis
Durham and London, Duke University, 2004
Masculine / Femenine. Practices of Difference(s)
Durham and London, Duke University Press, 2004
Margins and Institutions, art in Chile since 1973
Melbourne, Art and text, 1986

PUBLISHED AND CO-EDITED BOOKS

En torno a los estudios culturales: trayectos, localidades, disputas
Santiago, Clacso/Arcis, 2010
Debates críticos en América Latina I y II: 36 Ns. de la Revista de Crítica Cultural (1990-2008)
Santiago, Editorial ARCIS/Cuarto Propio/Revista de Crítica Cultural, 2009
Arte y Política, en co-edición con Pablo Oyarzún y Claudia Zaldivar
Santiago, Editorial ARCIS, 2005
Utopías(s): revisar el pasado, criticar el presente, imaginar el futuro
Santiago, Editorial ARCIS, 2004
Pensar en/la postdictadura, en co‑edición con Alberto Moreiras
Santiago, CuartoPropio, 2000
Políticas y estéticas de la memoria
Santiago, Cuarto Propio, 1999